Рекомендації щодо розробки індивідуальних програм психолого-педагогічного супроводу учнів «групи ризику»
Існує низка визначень поняття «групи ризику». Нижче запропоновані можуть дати можливість сформувати загальне бачення на цю проблему.
Діти «групи ризику» - діти з різними формами психологічної і соціальної дезадаптації, що виражаються в поведінці, яка неадекватна нормам і потребам найближчого оточення.
В «групи ризику» традиційно включають дітей із неблагополучних сімей, дітей з відхиленням у поведінці, дітей з проблемами в навчанні і розвитку, а також дітей із хронічними захворюваннями, інвалідів.
“Групи ризику” - це категорії дітей, чий соціальний стан за тими або іншими ознаками не має стабільності, які практично не можуть поодинці перебороти труднощі, що виникли в їхньому житті; все це в результаті може призвести до втрати ними соціальної значущості, духовності, морального образу, біологічної загибелі.
До цієї групи відносять такі категорії дітей:
- діти-сироти,
- діти з девіантною поведінкою,
- діти з вадами фізичного та психічного розвитку;
- діти, які зазнали насильства,
- обдаровані діти, які відчувають труднощі в спілкуванні.
Термін “група ризику” у педагогіці і психології вводиться для позначення осіб групи підлітків, у яких симптоматика, що відповідає категорії наркоманів, алкоголіків, тобто хворих, не виявлена, однак виховній роботі з ними варто приділити особливу увагу, щоб не допустити розвитку захворювання.
До числа найважливіших факторів ризику відносяться:
• недоліки сімейного виховання: наявність негативних прикладів з життя батьків, невизначеність правил поведінки, відсутність позитивних емоцій у сім’ї (відсутність похвали, поваги);
• рання асоціальна поведінка;
• раннє прилучення до одурманюючого речовинам;
• такі риси особистості, як: агресивність, нервозність, імпульсивність, негативізм;
• погана успішність;
• недостатня включеність у суспільні справи;
• наявність друзів, що прибігають до одурманюючих речовин;
• байдужість сім’ї і навчальної групи до учня.
Основною задачею практичного психолога (соціального педагога) є виявлення дітей цієї категорії в дитячому середовищі та організація роботи з ними.
Комплексність проблем, які потребують вирішення в процесі соціально-педагогічної роботи з дітьми групи ризику, вимагає участі у цій діяльності різних фахівців.